Evenaar en indianenstad Otavalo - Reisverslag uit Otavalo, Ecuador van Ludo en Itty - WaarBenJij.nu Evenaar en indianenstad Otavalo - Reisverslag uit Otavalo, Ecuador van Ludo en Itty - WaarBenJij.nu

Evenaar en indianenstad Otavalo

Door: Itty

Blijf op de hoogte en volg Ludo en Itty

28 September 2019 | Ecuador, Otavalo

Dag 3 en 4: Indianenstad Otavalo
We vertrekken in noordelijke richting naar Otavalo. We rijden nog heel lang door de stad want Quito is van noord naar zuid 57 km! We gaan eerst naar Pululahuo, een krater die bewoond wordt. Aan de rand van de krater zie je pas hoe steil de wanden zijn. Daarna rijden we naar de evenaar. De Fransen hebben bepaald waar de evenaar lag maar dat klopte niet. De inheemse indianen wisten al heel lang waar de evenaar lag door goed naar de zon te kijken in de verschillende jaargetijden. We gaan dan ook naar dat dorp Pichincha. De evenaar wordt aangegeven met een mooie lijn en er worden proefjes gedaan op het noordelijk halfrond, de evenaar en het zuidelijk halfrond. Heel grappig. Water loopt anders uit de gootsteen in het noorden(met de klok mee), evenaar(recht naar beneden) en in het zuiden( tegen de klok in). Op de evenaar ben je ook minder sterk, en staat de zon 2x in het jaar om 12 uur recht boven je. We reizen verder naar het noorden en komen in de middag aan in Otavalo. In deze stad wonen bijna alleen indianen en ze lopen in hun karakteristieke klederdracht waarbij de mannen hun haar in een staart op de rug dragen. We gaan naar de “ponchomarkt” waar de typische kleden van de indianen te koop zijn. De volgende dag rijden we achterin een pick-up naar de rand van een kratermeer op ruim 3000m hoogte. De vegetatie,heidestruiken,is bijzonder met veel bijzondere bloemen en planten. We lopen eerst door de wolken en tijdens een prachtige afdaling naar 2500m begint de zon te schijnen. In de middag gaan we naar een indiaans dorp waar we lunchen met speciale gerechten waaronder cavia. Daarna zien we hun ecologische landbouw en zien hoe zij quinoa verbouwen. Aan het eind van de middag rijden we terug naar Otavalo waar de zeer uitgebreide traditionele markt nog aan de gang is.

• 04 Oktober 2019 - 06:42

Marjolein:

Hoi Itty en Ludo,

Zijn die aren op de foto quinoa? Nooit geweten dat dat zo groeide.
    Veel plezier nog een hopelijk is de staking snel voorbij. Xxx

• 04 Oktober 2019 - 16:06

Anke:

Hoi Itty en Ludo, wat leuk om jullie verslagen te lezen! Mooie foto's ook, wat zijn die mensjes klein vergeleken met de lange Europeanen...
    Nog een heel fijne vakantie gewenst!
    Groetjes, Anke en Jan Volkert

• 04 Oktober 2019 - 21:19

Hans En Tineke:

Hallo Itty en Ludo, bedankt voor jullie reis-updates! Wat een belevenis in een prachtig deel van de wereld. Heel veel plezier daar!
    Hartelijke groet, Tineke en Hans.