Quito, hoogste hoofdstad ter wereld - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Ludo en Itty - WaarBenJij.nu Quito, hoogste hoofdstad ter wereld - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Ludo en Itty - WaarBenJij.nu

Quito, hoogste hoofdstad ter wereld

Door: Itty

Blijf op de hoogte en volg Ludo en Itty

27 September 2019 | Ecuador, Quito

Dag 1 en 2: Quito, hoogste hoofdstad ter wereld

Na een vlucht van ruim 11 uur dwars over de Atlantische oceaan en het noordelijkste puntje van Zuid-Amerika landen we tussen de bergketens van de Andes in Quito. Quito ligt op een hoogte van 2850m en is daarmee de hoogste hoofdstad van de wereld, met 2,8 miljoen inwoners. Het eerste wat opvalt is de uitgestrektheid van Quito. Quito ligt aan de voet van 16 vulkanen die de twee bergketens vormen van de Andes. De hellingen die volgebouwd zijn met huizen, zijn dan ook steil en grillig. De toppen van de vulkanen zijn bedekt met grassen en lage vegetatie. Omdat Ecuador op de evenaar ligt, is temperatuur in Quito ondanks de hoogte toch overdag nog zo’n 18 graden. Er zijn hier dan ook weer de mooiste bloemen. Wat verder opvalt is dat Quito een redelijk welvarende stad is. Geen troep op straat en weinig vervallen huizen. In tegenstelling tot Azië, is het hier heerlijk rustig zonder de toeterende auto’s terwijl er wel heel veel verkeer is. ‘s Avonds eten we in het hotel een typisch locale aardappelsoep en rollen om 9 uur ons bed in.
Door het tijdsverschil zijn we midden in de nacht al weer wakker en het vroege ontbijt is dan ook geen probleem. Om 8 uur vertrekken we voor een stadstoer door Quito. Eerst gaan we naar een bergtop met een 40m hoog beeld van Maria bovenop een bergtop. Hier hebben we een mooi uitzicht op de grootte van Quito, een hele vallei vol met huizen, gigantisch. Daarna lopen we door de oude stad van Quito, wat gebouwd is door de Spanjaarden(begin 16e eeuw) in de karakteristieke blokstructuur van de straten. De oude cultuur van de Inca is verloren gegaan omdat alles in brand is gestoken door de laatste koning van de Inca’s.
We hebben een paar mooie kerken bezocht, lekker door de typische straatjes gelopen en nog het centrale plein bekeken die omringd wordt door het presidentiële paleis, de kathedraal en het bisschoppelijk paleis. In de middag zijn we met een kabelbaan zijn we naar de top van een berg gegaan en hadden we op 4000m een nog beter uitzicht op de uitgestrektheid van Quito. Daarboven nog een stukje gelopen, heel rustig aan ivm de hoogte waardoor je toch een beetje kortademig wordt en hoofdpijn krijgt.
Morgen vertrekken we naar Otavalo en passeren dan de evenaar waar we natuurlijk stoppen.

• 27 September 2019 - 07:13

Frieke:

Hallo Itty en Ludo,

Mooi verslag. En dit was nog maar dag 1.
    Heel benieuwd naar de rest!!
    Veel plezier

Groetjes Frieke

• 27 September 2019 - 11:02

Marjolein Ter Elst:

Hoi Itty en Ludo,

4000m hoogte. Wauw zeg!
    Ben benieuwd naar de volgende belevenissen.
    Liefs, Marjolein en co

• 27 September 2019 - 12:10

Miriam:

Dag beiden,
    Wat een mooie foto’s! De foto van Quito is zoals je beschrijft! Wat lijkt mij dat mooi.
    Wat een andere cultuur. Grappig dat je nu al beschrijft wat jullie gegeten hebben! Ook daar ben ik benieuwd naar.
    Op naar het volgende verslag.