Cao Dai en Cu Chitunnels - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Ludo en Itty - WaarBenJij.nu Cao Dai en Cu Chitunnels - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Ludo en Itty - WaarBenJij.nu

Cao Dai en Cu Chitunnels

Door: Itty

Blijf op de hoogte en volg Ludo en Itty

11 Oktober 2017 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Woensdag 11 oktober, Cao Dai en Chi Ci tunnels

Vandaag 2 bijzondere excursies gehad. Met de bus door de ochtendspits naar een 70 km verderop gelegen tempel van de Cao Dai. Dit is een geloof in Vietnam die van alle religies iets heeft overgenomen. Ze geloven in goddelijke geesten die met de priesters contact maken. Tot de heilige geesten behoren oa Boeddha, Confucius, Jesus, Leonardo da Vinci, Jeanne d'Arc en Victor Hugo. De grote tempel van de Cao Dai is heel kleurrijk en de priesters hebben kleurige gewaden aan. Wij hebben een viering bijgewoond.
Vanmiddag zijn we in het tunnelcomplex van Chu Ci geweest. Alle inwoners van verschillende dorpen hebben meegeholpen om de tunnels te graven. In totaal 240 km. Onze gids heeft laten zien hoe ze in zo'n tunnel gingen. Voor de toeristen hebben ze een stuk tunnel iets breder en hoger gemaakt. Het was toch nog heel smal en je moest gebukt lopen. Er zijn tunnels op 3, 6 en 12 meter onder de grond. Er was een vergaderruimte, een keuken, een smederij, een kleermaker een ontmoetingsruimte en zelfs een ziekenhuisje. Allemaal ondergronds. De gaten voor verse lucht waren goed verstopt in nep termietenheuvels. We hebben ook alle " veiligheidsmaatregelen " bij de inganggen van de tunnels gezien. Allerlei ijzeren pinnen die overal in het lichaam van een Amerikaanse soldaat terecht komen. Niet om te doden maar om bang te maken. Het was heel effectief want de Amerikanen hebben niet kunnen winnen van de Vietcong.
Vandaag ook al rijstvelden en waterbuffels gezien. Het begint al een beetje te wennen alle winkeltjes en brommertjes.

• 11 Oktober 2017 - 15:28

Petra:

Wat hebben jullie al veel gedaan zeg, in die paar dagen.
    Vooral die tunnels lijken me erg indrukwekkend. Misschien ga ik er zelf ook ooit een kijkje nemen. Nu kan ik vast meegenieten van jullie mooie reis.
    Veel plezier nog.

• 11 Oktober 2017 - 22:41

Miriam:

Ik denk dat jullie heel moe thuiskomen! Wat een indrukken. Mooie Foto, was dat de ingang van een tunnel?
    Groetjes