Wegblokkades - Reisverslag uit Riobamba, Ecuador van Ludo en Itty - WaarBenJij.nu Wegblokkades - Reisverslag uit Riobamba, Ecuador van Ludo en Itty - WaarBenJij.nu

Wegblokkades

Door: Itty

Blijf op de hoogte en volg Ludo en Itty

05 Oktober 2019 | Ecuador, Riobamba

Wegblokkades in Ecuador.
Onze reis wordt een beetje anders dan gedacht. Ik zal proberen uit te leggen wat er aan de hand is.
Ecuador zit in een hele diepe crisis omdat er veel te weinig geld is. Tussen 2007 en 2017 was er een linkse regering aan de macht. In het begin hebben ze hele goede dingen gedaan voor met name de Indigenas(indianen) zoals scholen gesticht, wegen verbeterd en verschillende projecten gestart. Maar later bleek dat die regering miljarden dollars verduisterd heeft waardoor het land in een diepe crisis kwam. Het IMF heeft de regering leningen verstrekt maar die moeten nu afbetaald worden en er is geen geld. De president heeft 4 dagen geleden afgekondigd dat de benzine- en dieselprijzen verhoogd worden met 130%! De chauffeurs van bussen, taxi’s en vrachtwagens werden zo boos dat ze in een halve dag alle wegen naar steden blokkeerden. Wij zaten vast in Banos. We zouden naar de Chimborazo-vulkaan gaan en en daar vanaf fietsen. Heel jammer dat we dat niet hebben kunnen doen. Gisteren hoorden we in Banos dat de chauffeurs hun blokkades ophieven. Dus we zijn vannacht om 4 uur vertrokken. Na 2 uur komen we in Riobamba waar een hele grote blokkade is van de indigenas. Deze groep is heel boos op de regering omdat ze zelf heel weinig inkomsten hebben en alles wordt veel duurder. Ze willen dat de boeven die het geld verduisterd hebben gepakt worden. Na 1 uur wachten gaat de blokkade met behulp van de politie toch open.Er wordt weer veel overlegd wat te doen. Uiteindelijk wordt er besloten dat we in een hotel in Riobamba blijven totdat het veilig is om door te reizen. Ons doel is dat we het vliegtuig naar de Galapagos gaan halen.

• 05 Oktober 2019 - 22:43

Charl:

Hoi Ludo en Itty.
    Ik zag het hier op het journaal voorbijkomen. Echt heel vervelend vind jullie. Hoop dat jullie het vliegtuig kunnen halen voor de Galapagos eilanden. Nog heel veel plezier.

• 06 Oktober 2019 - 11:17

Maartje:

Ohh wat spannend.

jammer dat jullie reis zo wordt onderbroken. Begrijp de inwoners wel maar dat het jullie nu overkomt. Hier duimen we voor jullie dat de aansluiting met het vliegtuig goed gaat.

groetjes
    Maartje