Kleurige minderheden van Vietnam - Reisverslag uit Bắc Hà, Vietnam van Ludo en Itty - WaarBenJij.nu Kleurige minderheden van Vietnam - Reisverslag uit Bắc Hà, Vietnam van Ludo en Itty - WaarBenJij.nu

Kleurige minderheden van Vietnam

Door: Itty

Blijf op de hoogte en volg Ludo en Itty

28 Oktober 2017 | Vietnam, Bắc Hà

Zaterdag 28 oktober: Ethnische minderheden in Noord Vietnam

Na een hobbelige nacht in de slaaptrein zijn we om 5.30 uur in Hanoi. Als we op zoek zijn naar ontbijt zien we overal in parkjes, bij fonteinen en onder bomen groepjes Vietnamezen ochtendgymnastiek doen. Na een heerlijke croissant gaan we beginnen aan een tocht van een week door het noorden van Vietnam met al zijn verschillende volkeren en klederdrachten. We gaan eerst naar Mai Chau, wat in een hele mooie vallei tussen het Karstgebergte ligt. In de vlakke dalen wordt rijst verbouwd en we zijn net in het oogstseizoen. We slapen in een dorpje met allemaal "homestays". Het zijn houten huizen op palen van de witte Tai met bamboe vloeren. Met z'n allen op matrassen op de grond, soms gescheiden door gordijnen. Net een jeugdherberg. De temperatuur is zeer aangenaam en het is er heerlijk rustig. De volgende dag trekken we verder langs de westgrens naar het noorden naar Son La. In deze stad leven de zwarte Hmong. De getrouwde vrouwen dragen hun haar in een knot boven op hun hoofd. En daarover heen moet dan nog de brommerhelm en dat past dus niet! Een heel gek gezicht. Onderweg maken we een wandeling door een dorpje, hoog in de bergen, van de Groene Hmong. Ze zijn met z'n allen wortels van de galanga aan het oogsten. Hier worden glasnoedels van gemaakt. Hoog in de bergen zien we ook zwarte Tai. We gaan verder naar Dien Bien Phu vlak bij de grens naar Laos. Hier hebben de Vietnamezen in 1954 de Fransen verslagen en dat laten ze overal zien. Onderweg zien we ineens een kraampje met ananassen en 4 vrouwen in prachtige klederdracht van de Rode Hmong. Ze willen graag op de foto en als je de foto's laat zien, moeten ze lachen. We reizen helemaal langs de grens naar het noorden van Vietnam. Het is erg onherbergzaam en er is maar 1 weg. Af en toe is er een heel stuk van de weg verdwenen en ligt er veel modder door aardverschuivingen van vorige week. We hebben gelukkig een goede chauffeur. Elke avond eten we in Vietnamese restaurants en vaak kunnen ze geen Engels. Het is spannend wat we te eten krijgen maar het is altijd erg lekker. Uiteindelijk komen we in Sa Pa. In dit toeristische stadje lopen allemaal vrouwen en meisjes in traditionele kleding van hun stam en ze proberen ons van alles te verkopen. Vanuit Sa Pa maken we een 2-daagse wandeling door rijstvelden en over hele kleine paadjes naar een dorpje Ta Van van de Zay. Onderweg zien we vrouwen van de zwarte Hmong en de rode Dao. We beginnen de trekking in de mist en regen maar daardoor wordt het ook wel heel mysterieus. We zien hele mooie rijstvelden langs steile berghellingen, heel veel waterbuffels en vrouwen in felgekleurde klederdracht. Het was een erg mooi en heel rustig. Morgen gaan we naar de markt van Bac Ha waar voornamelijk bloemen Hmong hun waren verkopen. Het was een prachtige week bij de minderheden in het noorden van Vietnam.

• 28 Oktober 2017 - 16:52

Charl:

Wat weer een mooi verhaal met mooie belevenissen.
    Weer hele mooie foto's.
    Lijkt mij inderdaad een mooi gezicht: een kont op het hoofd en daar bovenop nog een helm.
    Nog heel veel plezier en geniet van deze mooie reis.

Charl & Yvonne

• 29 Oktober 2017 - 18:58

Frieke:

Geweldig verslag weer en wat mooi om mee te maken zo'n trektocht.
    En wat een leuke mooie foto's weer erbij.
    We zien dat jullie de dames van alle kanten fotograferen (bij foto 2 staat Ludo net een foto te maken :-) )
    Ben wel benieuwd of zo'n matrasje op een houten vloer beter slaapt dan op het strand...???
    Zo slapen jullie deze reis echt overal!!

groeten Frieke

• 30 Oktober 2017 - 11:34

Miriam:

Hoi beiden,
    Wat een mooi verhaal is het weer Ludo! Ik sluit me helemaal aan bij Frieke! wat een belevenissen. Al die verschillende stammen!
    Inderdaad maar goed dat jullie een goede chauffeur hebben. geef hem maar extra fooi!
    en wat dat eten betreft; jullie eten echt alles en zijn dus dankbare eters. Er zijn vast mensen die niet alles eten.
    geniet van de laatste, vast prachtige week!

groetjes
    Miriam