Bali en Nusa Lembogan - Reisverslag uit Klungkung, Indonesië van Ludo en Itty - WaarBenJij.nu Bali en Nusa Lembogan - Reisverslag uit Klungkung, Indonesië van Ludo en Itty - WaarBenJij.nu

Bali en Nusa Lembogan

Door: Itty

Blijf op de hoogte en volg Ludo en Itty

05 November 2015 | Indonesië, Klungkung

Woensdag 4 november
Bali en Nusa Lembogan
Het laatste stukje op Java was mooi met veel begroeiing en bergachtig.
Toen we bij de boot aankwamen stonden er veel vrachtwagens en bussen maar er gold gewoon diegene die het beste kan voordringen is het eerste op de boot. Wij konden er gelukkig nog net bij. De boot was erg roestig maar hij lag stabiel in het water.
Na een uurtje varen kwamen we op Bali aan. Bali is voor 90% hindoeïstisch en daarom zie je overal tempeltjes met kleine offers aan de voorkant van het huis. De ene nog groter en mooier dan de ander. Heel bijzonder. En overal bloeien Cambodja bomen met hele mooie bloemen. En bougainville in allerlei kleuren. De bloemen worden geplukt en overal neergelegd, op de trap, op tafel, op je bed en je krijgt een bloem achter je oor in het restaurant. In het hindoeisme wordt er 3 maal per dag geofferd. Je ziet dan ook overal kleine mandjes met bloemen, wierook en een beetje rijst. Ook gewoon midden op het pad of bij je deur. Bali is ook bekend om zijn houtsnijwerk. Dit zie je dus ook overal in de winkels en stalletjes. En wij hebben natuurljk wat gekocht, cadeautje voor Ludo.
Bali is een stuk rustiger dan Java. We logeren 2 nachten in Lovina in een hotel aan zee. Het strand is er zwart omdat het vulkanisch zand is. De volgende ochtend stap ik om 6 uur in een boot om op zoek te gaan naar dolfijnen. Na 1,5 uur varen komen we bij een plek waar ook al 25 ander boten heen en weer varen. Hier komen verschillende groepen dolfijnen elke keer naar boven om lucht te happen en dan duiken ze weer heel sierlijk naar beneden. Wat een mooi gezicht en wat een mooie beesten maar op de foto zetten is lastiger. De rest van de dag hebben we heerlijk uitgerust in een gazebo (een prieeltje met een rieten dak) met zeegeluiden op de achtergrond.
Van Lovina reizen we over hoge bergen naar Ubud in het midden van Bali. Roel neemt ons een hele dag op sleeptouw om ons Bali te laten zien. We gaan naar een barongdans, de hindoeïstische tempel van de koning, we zien hele mooie rijstterrassen en we gaan naar de zonsondergang bij de tempel in zee, Tanah Lot. Na Ubud vertrekken we met een speedboot naar een klein eilandje Nusa Lembogan voor de kust van Bali. Er is geen aanlegsteiger en we moeten door het water naar en van de boot.
Op het eilandje zien we het echte leven, wat een armoede. De huizen hebben een dak en wat bamboe matten als muren. De vloer is gewoon zand.
Vandaag heeft Ludo zijn verjaardag gevierd en er was een lekkere taart, met kaarsjes, en een cadeautje van de koppie-koppie groep.
Vanmorgen zijn we met een antal mensen van de groep naar een koraalrif gevaren om te snorkelen. Het was net of je in een aquarium zwom maar dan met heel veel verschillende vissen. Wat een kleuren, prachtig.
Toevallig was vandaag de lijkverbranding van 57 personen. In het hindoeïsme worden de mensen eerst begraven(god Brahma) daarna gecremeerd( god Shiva)en tenslotte uitgestrooid over zee(god Wisnu) Wij hebben het verbranden gezien. Ongelofelijk wat een branders ze daarvoor gebruiken. En deze gebeurtenis duurt de hele dag. We wilden ook nog naar de uitstrooiing op zee maar er wordt heel veel gebeden dus dat duurde tot ver na zonsondergang. Morgen gaan we naar Sanur op Bali en dan wordt het spannend. Er is een vulkaanuitbarsting geweest op Lombok en nu is het vliegveld van Bali(Denpasar) dicht. In ieder geval tot morgen. Afwachten dus maar.

• 05 November 2015 - 06:43

Marjolein :

Lieve Itty en Ludo,

Wat een belevenissen weer!
    We kijken uit naar alle live verhalen en de rest van de prachtige foto's!
    Mochten jullie mogen vliegen, dan wensen we jullie a safe flight!

Liefs,
    Marjolein en co

• 05 November 2015 - 06:59

Suzan:

Wat weer een geweldig verhaal. Ook ik ben erg benieuwd naar de foto's. En wat de vulkaan uitbarsting betreft... Wie weet nog wat langer vakantie? Liefs en tot snel

• 05 November 2015 - 14:29

Maartje:

Hai

Wat een mooie en andere wereld. Wel jammer dat het al bijna voorbij is. Geniet extra deze dagen.
    We hebben genoten van jullie verhalen! en we hopen dat jullie zaterdag kunnen vliegen

liefs uit Roden