Dieng plateau- Yogyakarta - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Ludo en Itty - WaarBenJij.nu Dieng plateau- Yogyakarta - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Ludo en Itty - WaarBenJij.nu

Dieng plateau- Yogyakarta

Door: Itty

Blijf op de hoogte en volg Ludo en Itty

23 Oktober 2015 | Indonesië, Jogjakarta

Vrijdag 25 oktober
In Wonosobo is het koud zegt Roel onze reisbegeleider, maar 23 graden.
Vanuit Wonosobo gaan we met kleine busjes via een hele steile weg naar het Dieng Plateau.
Onderweg zien we allerlei groenten die op de berghellingen op terrassen verbouwd worden: aardappels, worteltjes, kool, tabak. Het lijkt op Oostenrijk maar er staan overal bananenbomen en daardoor weer anders. De bergen worden gevormd door oude vulkanen. Op het plateau staan 4 mooie oude hindoetempels uit de 8e eeuw na christus. Na een leuke afdaling komen we bij een uitzichtpunt op mooie gekleurde meren. Daarna gaan we naar een gebied met allemaal borrelende poeltjes en geisers. Voor de stank(zwavel) krijgen we een mondkapje. Er is een hele grote krater waar heel veel stoom afkomt. Dit is heel spectaculair.
Tussen de middag hebben we een uitstekende Indonesische rijsttafel. Net zoals elke dag weer geregeld door Roel, heerlijke maaltijden en koffie voor onderweg. Roel is een uitstekende reisleider. Hij is geboren in Indonesië en kent daardoor alle gebruiken. Hij is bijna overenthousiast en probeert het heel goed te regelen voor ons allemaal.
Na de lunch gaan we naar de Borobudur. Deze staat op de wereld erfgoedlijst en ik snap wel waarom. Het is een boeddhistisch heiligdom in de vorm van een mandala met 7 niveau's en in totaal 432 Boedda's en 72 Boedda's onder een stoepa. Het was heel bijzonder om daar te zijn omdat mijn ouders daar bijna 30 jaar geleden ook geweest zijn. Mijn vader vond het ook prachtig. Aan het eind van de middag rijden we via een zilverwerkplaats door naar Yogyakarta.
Vanmorgen hebben we ons door de stad laten rijden in een becak( fietskar). Het was heel erg leuk om nu echt in het verkeer te zitten. Onze fietsers moesten erg hard trappen in de warmte. We hebben een batikfabriek bezocht en het waterpaleis van de sultan. Nu rusten we heerlijk uit aan de rand van het zwembad.

• 23 Oktober 2015 - 13:15

Charl:

Wat leuk om de verslagen te lezen en wat zal het voor jullie indrukwekkend zijn.
    Rust even lekker uit en geniet van jullie verdere reis

• 23 Oktober 2015 - 18:44

Chantal:

Wat een leuk verslag weer en tof dat het gelukt is met de foto's! Haha die foto waarop papa gefotografeerd wordt door allemaal kleine vrouwtjes, heel leuk:)

Xx

• 23 Oktober 2015 - 22:20

Marjolein:

Wat maken jullie mooie dingen mee Itty en Ludo.
    We kijken uit naar jullie nieuwe avonturen.

Liefs,
    SMMBI

• 26 Oktober 2015 - 10:16

Miriam:

Ik lees en bekijk jullie foto's met een lach op m'n gezicht, wat mooi, indrukwekkend en plezierig ziet het er allemaal uit!
    en dan te bedenken dat jullie nog bijna twee weken kunnen genieten van al dat moois! liefs