Batakbevolking op Samosir - Reisverslag uit Samosir, Indonesië van Ludo en Itty - WaarBenJij.nu Batakbevolking op Samosir - Reisverslag uit Samosir, Indonesië van Ludo en Itty - WaarBenJij.nu

Batakbevolking op Samosir

Door: Itty

Blijf op de hoogte en volg Ludo en Itty

15 Oktober 2015 | Indonesië, Samosir

Donderdag 15 oktober.
Van het oerwoud in Bohorok zijn we over dezelfde hobbelweg met de diepe kuilen teruggereden naar Medan. Het is overdag zodat we nu goed de enorme plantages met palmbomen kunnen zien. Deze plantages zijn van de regering en het geeft veel werkgelegenheid in deze regio. Er zijn verschillende soorten palmbomen, voor de kokos en voor palmolie.
We bezoeken een fruitmarkt en overnachten in Berastagi. De volgende dag komen we in het gebied van de Batak-bevolking. Deze oorspronkelijke bevolking bouwt familiehuizen op palen met een gebogen dak vergelijkbaar met de horens van een karbouw. We brengen een bezoek aan een echt Karo Batakdorp en mogen binnen kijken in een huis waar een echtpaar woont met de 8 kinderen en hun kleinkinderen. Per gezin hebben ze een mat(2x3m) en achter een gordijn een bed. Er wordt op hout gekookt en per 2 gezinnen hebben ze 1 kookplaats. Heel klein allemaal maar de mensen zien er gezond uit en worden heel oud. Heel bijzonder allemaal. In dit dorp staan zeker 5 originele Batakhuizen en er lopen heel veel kinderen. Later bezoeken we nog Simalungun waar de Batak koningsfamilie leefde.
We rijden via een mooie bochtige weg, met bavianen aan de kant van de weg, naar het Toba-meer. Dit is een heel groot kratermeer (40 km lang, 20 breed) met in het midden het eiland Samosir. We overnachten 3 nachten in een heel mooi hotel met palmbomen voor de deur. Het water van het Tobameer is heel helder en heerlijk warm. Door de bosbranden hangt er de hele dag een soort nevel waardoor we de omliggende bergwanden niet zien. Voordeel is dat de zon niet zo vel schijnt en desondanks zijn we verbrand.
We hebben vandaag een tocht over het meer gemaakt naar een Toba-Batakdorp. We hebben een traditionele dansvoorstelling gezien en bezoeken een katholieke basisschool (De Bataks zijn christen). De kinderen kunnen geweldig goed en zuiver zingen. Zij vinden het ook bijzonder om zulke grote witte mensen te zien.
Vanavond hebben we een barbeque en een avond met een Batak zanggroep waar ook onze gids Roel aan mee zal doen.
Morgen een vrije (rust)dag. We hebben al een massage geboekt.
Foto's sturen gaat moeilijk.

• 15 Oktober 2015 - 18:24

Suzan En Chantal:

Wat een mooi verhaal en geweldige belevenissen weer! Morgen lekker genieten van jullie massage en we zijn benieuwd naar het volgende reisverslag.

Liefs,

Suzan en Chantal

• 15 Oktober 2015 - 19:11

Miriam:

Maar een paar foto's hebben we al gezien en het reisverslag spreekt boekdelen!
    Weer veel super mooie ervaringen! Ben benieuwd welk vlees op de bbq komt.
    Slaap lekker met e palmen voor de deur! Jullie zijn echt in exotische streken.
    Liefs van ons